סדנאות והרצאות
דלת פתוחה - לקידום מיניות בריאה, היא הגורם המוביל בישראל בתחום של קידום הזכות למיניות בריאה וחינוך מיני איכותי ומהימן. דלת פתוחה הוקמה בשנת 1966 בשם "האגודה הישראלית לתכנון המשפחה" והפכה לעמותה רשומה בשנת ,1984 במטרה לקדם חברה אשר מגינה על ערכי השוויון בין המינים ועל זכויות האדם, הכוללות בין היתר את הזכות למיניות בריאה. העמותה הינה גם המייצגת הבלעדית בישראל של ה-International Planned Parenthood Federation (IPPF) הפועלת למעלה מ60- שנה בכ180- מדינות, ומובילה את המדיניות ברמה המקומית, הלאומית והעולמית להנגשת שירותי בריאות מינית למתבגרים ולצעירים ולהכרה באחת מזכויות האדם הבסיסיות: הזכות לבריאות מינית - Sexual and Reproductive Health and Rights (SRHR)
הרציונל
בשנים האחרונות, בעקבות התפתחויות טכנולוגיות, ושינוי תפיסות חברתיות עולה צורך חזק וברור בחינוך מקצועי למיניות בריאה בקרב תלמידי חטיבת הביניים והתיכון.
שנים אלה מהוות שלב התפתחותי קריטי ובעל חשיבות מכרעת בעיצוב זהותם של בני הנוער כאנשים בוגרים ובריאים בהמשך חייהם.
סדנאות דלת פתוחה לחינוך לבריאות מינית מועברות לילדים, נוער וצעירים, בגישה ההוליסטית CSE) Comprehensive Sex Education) במסגרתה מונגש לצעירים מידע אמין ומהימן, המותאם לגיל ולשלב ההתפתחותי של קבוצת היעד.



המטרות
-
לייצר מרחב פתוח ובטוח למשתתפות.ים להביע את מחשבותיהם, דאגותיהם והתלבטויותיהם בכל הקשור לגיל ההתבגרות, מיניות ויחסים בגובה העיניים ומבלי שיפוטיות
-
לתת במה פתוחה למשתתפות.ים להביע את מחשבותיהם, דאגותיהם והתלבטויותיהם בכל הקשור למיניות.
-
תיקון ידע קיים שצברו במשך השנים כתוצאה מחשיפה לחומרים מעוותים ובלתי מציאותיים ברשתות, והיכרות עם תכנים ומקורות ידע אמינים, בטוחים ומותאמים גילאית
-
העברת החומר באופן דינמי וחוויתי המאפשר למשתתפים לקחת חלק ע”פ בחירתם, מוכנותם וסקרנותם
סדנאות לתלמידים.ות
שכבות ג'-ד'
שני מפגשי חובה:
מפגש 1 - רגשות והקשבה עצמית
-
נעים לי- לא נעים לי
-
זיהוי הקשר בין רגש לתחושה
-
אמפטיה ורגשות של אחרים
-
ניפוץ סטריאוטיפיים מגדריים
מפגש 2 - סקרנות עם הגוף - כללי המוגנות
-
סקרנות והיכרות עם הגוף
בין מרחב פרטי לציבורי- כללי המוגנות
הכנה לקראת שינויים
סוד טוב וסוד רע
מפגש שלישי לבחירה מתוך הנושאים:
א- מוגנות ברשת - מסכים ומדיה חברתית, דימוי גוף כחלק מהרשת
-
כללי מוגנות ברשת מותר ואסור לי ולאחרים
-
אמת ושקר ברשת ובמדיה
-
דימוי עצמי ודימוי גוף כתוצאה מחשיפה לפרסומות, אתגרים ברשת
וכו'
ב- מעגלי קרבה ויחסים
-
סוגים שונים של משפחות, משפחות מגוונות וסוגי יחסים
-
רגשות, אינטימיות, אהבה וההבדל ביניהם
ג- על בנים ועל בנות
-
סטריאוטיפים מגדריים, תפיסות שגויות ומשחקי כוח מגדריים.
-
קבלת האחר, שונה אבל שווה.
-
חשיפה לתכנים וייצוגים מיניים במדיה.
שכבות ה'-ו'
מפגש 1 - מבוא לגיל ההתבגרות
-
מבוא לשינויים פיזיולוגיים בגיל ההתבגרות
-
פיתוח חשיבה ביקורתית על תפקידים מגדריים
מפגש -2מרחב אישי וגבולות
-
הבנת המושג מרחב אישי, כיצד להציב ולכבד גבולות בתקשורת בינאישית
-
הבחנה בין התנהגויות מותאמות ללא מותאמות
מפגש 3 - התנהלות ברשת
-
פיתוח מצפן בעת התנהלות ברשת, עם מי אני משתפ.ת, מה אני משתפ.ת ומתי
מפגש יחיד- המחזור החודשי (עומד בפני עצמו)
-
להכיר את הגוף שלי
-
מה קורה במהלך החודש
-
אמצעי ספיגה ואפשרויות שונות
מפגש אמהות ובנות מצווה
-
האישה שאני והאישה שאת תהיי
-
תקשורת אמא- בת כמקור כוח
-
עבודה משותפת על ערכים ותקשורת
שכבות ז'-ט'
שלושה מפגשים לבחירה מתוך הנושאים:
מפגש 1 - שינויים בגיל ההתבגרות- הגוף המשתנה
-
הסבר על שינויים פיזיולוגיים ורגשיים המתרחשים בגיל ההתבגרות
-
נרמול השינויים וניפוץ מיתוסים מוטעים לגביהם
-
היכרות עם מערכות הרבייה והשוני בין בנים לבנות
מפגש 2 - נעים ברשת
-
מתן כלים לשימוש רגיש ומושכל יותר ברשתות החברתיות
-
בין אמת לשקר ברשת
-
חוק הסרטונים, בין חוקי למוסרי
מפגש 3 - גבולות ,חיזור ומה זו אהבה
-
שיח על זוגיות ואהבה ראשונה תוך התייחסות לגבולות האישיים בתוכם
-
שלבים והדרגתיות במערכת יחסים
-
עידוד אסרטיביות ותקשורת זוגית ומינית
מפגש 4 - מין, מגדר ונטייה מינית
-
הבנת המושגים מין, מגדר ונטייה מינית, ומה ההבדל ביניהם
-
נורמות מגדריות ופיתוח מחשבה ביקורתית
מפגש 5 - דימוי עצמי ודימוי גוף
-
אידיאל היופי לאורך ההסטוריה, מי מרוויח ממנו?
-
הקשר בין הרשתות החברתיות לדימוי העצמי
מפגש 6 - הסכמה וגבולות
-
מה זו אהבה?
-
שיקולים בבחירת בן/בת זוג
-
זיהוי 'נורות אדומות' ו'נורות ירוקות' במערכות יחסים, ודרכי פעולה
שכבות י'-יב'
שלושה מפגשים לבחירה מתוך הנושאים:
מפגש 1 - מהי מיניות בריאה
-
הבנת המושג מיניות בריאה
-
ניפוץ מיתוסים שגורים לגבי מיניות
-
בירור עמדות ראשוני לגבי מיניות, יחסים ותפקידי מגדר
מפגש 2 - מיניות בגיל ההתבגרות
-
הסכמה, רצון ומה שביניהם
-
התסריט המיני ולחץ חברתי
מפגש 3 - אהבה ומערכות יחסים מיטיבות
-
חשיבה ביקורתית על ייצוגים של אהבה ומערכות יחסים
-
איך נראית אהבה?
-
זיהוי 'נורות אדומות' ו'נורות ירוקות' במערכות יחסים
מפגש 4 - רשתות חברתיות וגבולות החשיפה
-
חוק הסרטונים, בין חוקי למוסרי
-
איך רואים אותי ברשת? הפער בין מציאות לדמיון
-
גבולות בעולם של היעדר פרטיות
מפגש 5 - שיקולים לקיום מגע מיני, קצב התקדמות מינית
בקשר,התסריט המיני
-
שיקולים ומניעים לקיום יחסי מין
-
מיתוסים ותפיסות שגויות סביב "הפעם הראשונה"
מפגש 6 - אמצעי מניעה ומחלות המועברות במגע מיני
-
חשיבות הידע והנגישות לאמצעי מניעה- שיקולים לבחירה והתאמה
-
אחריות משותפת ושמירה על בריאות מינית
-
מיתוסים ותפיסות שגויות סביב הריון ומחלות מין
לפרטים נוספים ולהזמנת סדנאות:
להורדת עלון המידע -
סדנאות לצוותים ולהורים
נושאי הסדנאות להורים
-
אמצעי עזר מומלצים לשיחה עם ילדים וילדות: ספרים, סרטונים, סרטים וכו'.
-
תקשורת בין מתבגרים והורים סביב גיל ההתבגרות.
-
חינוך מיני- האם מעודד או דוחה קיום יחסי מין?
-
פורנוגרפיה ובני נוער- האם הדאגה מוצדקת?
-
קצב ההתבגרות המינית- מה חשוב לדעת?
-
כיצד לדבר עם ילדים ומתבגרים על דימוי גוף, נורמות מגדריות וזהות מינית
נושאי הסדנאות לצוותים החינוכיים
-
בירור עמדות וחסמים אישיים
-
מבט עדכני על מיניות בגיל ההתבגרות
-
תפקיד הצוות המקצועי בשיח על מיניות
-
מיומנויות התערבות סביב מיניות
-
החוק בישראל וחובת דיווח
-
בניית תכנית התערבות בנושא מיניות
-
אופני הפחתת נזקים בקרב נוער קצה בהקשר של מיניות